'Zorginformatie moet duidelijker'
- Alexander
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
10 jaren 9 maanden geleden #242
door Alexander
'Zorginformatie moet duidelijker' werd gestart door Alexander
Zorgverzekeraars en zorginstellingen laten nog steeds steken vallen wat betreft het verstrekken van heldere informatie.
Consumenten weten bijvoorbeeld nauwelijks voor welke vormen van zorg een eigen risico geldt. Ook wordt de juistheid van informatie in twijfel getrokken als het gaat om de voorwaarden die een zorgverzekeraar stelt om voor (vergoeding van) zorg in aanmerking te komen.
Dat meldt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) na aanleiding van haar onderzoek ’Transparantie voor consumenten’.
Zoeken
„De informatie is er wel, maar mensen weten niet waar ze het moeten zoeken”, legt een woordvoerster van de NZa uit. „Consumenten vinden het zoeken naar informatie teveel gedoe, weten niet waar ze moeten beginnen en geven aan het te ingewikkeld te vinden”, legt een woordvoerster van de NZa uit. En als het eenmaal is gevonden, geven veel ondervraagden aan dat ze het lastig vinden om de informatie met elkaar te vergelijken.
„Informatie moet niet alleen juist en vergelijkbaar zijn, maar ook aansluiten bij de informatiebehoefte en begrijpelijk zijn. Alleen dan kan informatie een belangrijke rol spelen bij de keuze voor een zorgaanbieder of zorgverzekeraar”, aldus de NZa woorvoerster, die er aan toevoegt dat dat ook heel belangrijk is als controlemiddel na het ontvangen van zorg: „Met de controle achteraf kunnen de gevolgen van gemaakte keuzes worden getoetst, zowel financieel (’kloppen de kosten?’) als zorginhoudelijk (’heb ik wel de juiste zorg ontvangen?’).”
Controle
De NZa gaat dit jaar dan ook extra contorleren of zorgverzekeraars duidelijke informatie geven over met welke zorginstellingen een contract is afgesloten en of de informatie over vergoedingen duidelijk genoeg is. Daarnaast moeten alle rekeningen naar de klant worden gestuurd in duidelijke en makkelijke taal.
Daarnaast is de NZa in gesprek met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en Autoriteit Consument en Markt (ACM) of en op welke wijze de vergelijkingssites voor zorgverzekeringen kunnen worden verbeterd.
Bron: www.telegraaf.nl/overgeld/gezin-zorg/223..._duidelijker___.html
Consumenten weten bijvoorbeeld nauwelijks voor welke vormen van zorg een eigen risico geldt. Ook wordt de juistheid van informatie in twijfel getrokken als het gaat om de voorwaarden die een zorgverzekeraar stelt om voor (vergoeding van) zorg in aanmerking te komen.
Dat meldt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) na aanleiding van haar onderzoek ’Transparantie voor consumenten’.
Zoeken
„De informatie is er wel, maar mensen weten niet waar ze het moeten zoeken”, legt een woordvoerster van de NZa uit. „Consumenten vinden het zoeken naar informatie teveel gedoe, weten niet waar ze moeten beginnen en geven aan het te ingewikkeld te vinden”, legt een woordvoerster van de NZa uit. En als het eenmaal is gevonden, geven veel ondervraagden aan dat ze het lastig vinden om de informatie met elkaar te vergelijken.
„Informatie moet niet alleen juist en vergelijkbaar zijn, maar ook aansluiten bij de informatiebehoefte en begrijpelijk zijn. Alleen dan kan informatie een belangrijke rol spelen bij de keuze voor een zorgaanbieder of zorgverzekeraar”, aldus de NZa woorvoerster, die er aan toevoegt dat dat ook heel belangrijk is als controlemiddel na het ontvangen van zorg: „Met de controle achteraf kunnen de gevolgen van gemaakte keuzes worden getoetst, zowel financieel (’kloppen de kosten?’) als zorginhoudelijk (’heb ik wel de juiste zorg ontvangen?’).”
Controle
De NZa gaat dit jaar dan ook extra contorleren of zorgverzekeraars duidelijke informatie geven over met welke zorginstellingen een contract is afgesloten en of de informatie over vergoedingen duidelijk genoeg is. Daarnaast moeten alle rekeningen naar de klant worden gestuurd in duidelijke en makkelijke taal.
Daarnaast is de NZa in gesprek met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en Autoriteit Consument en Markt (ACM) of en op welke wijze de vergelijkingssites voor zorgverzekeringen kunnen worden verbeterd.
Bron: www.telegraaf.nl/overgeld/gezin-zorg/223..._duidelijker___.html
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden